Францаар franc mason, англиар free mason хэмээх үгээс үүдэлтэй чөлөөт чулуучин гэж орчуулагдах нийгэмлэгийн талаар домог их. Уг нь тэднийг XVIII зуунд үүссэн гэдэг. Нэг хэсэг нь XVII зуунд ч гэдэг.
Ямартай ч Англид үүсээд дараа нь Европын бусад орнууд, улмаар АНУ-д түгэн дэлгэрсэн гэх юм билээ. Үүсч бий болсон цаг хугацаа нь хүн төрөлхтөн үүх түүхээ баримтжуулан үлдээдэг жишиг нэгэнт тогтсон хэзээ хойно гэж бодохоор уг нь тэдний түүх тийм учир битүүлэг, домог мэт баймгүй.
Гэтэл энэхүү шашин-гүн ухааны нийгэмлэгийн талаар хамгийн хачирхалтай, яг л тийм байгаа гэж сэжиг төрмөөр, яалтгүй үнэн байна гэж дуу алдмаар мянга түмэн түүх энд тэндгүй тэнүүчилж явдаг нь хэсэг бүлэг хүмүүсийн бий болгосон домог, энэ бол тийм айхтар байгууллага биш гэж зарим нь мэдэмхийрнэ. Дэлхий дахинаа нөлөөгөө тэлэхийн тулд өөрсдөө ийм домог тараадаг гэж зарим нь үзнэ.
Масончуудтай хамгийн их холбогдож яригддаг нь АНУ-ын ерөнхийлөгчид. Ер нь масончууд Шинэ Атлантидыг байгуулах зорилготой байсан, тэрнийх нь биелэл АНУ гэцгээдэг.
Америк 1776 оны долдугаар сарын 4-ний үдэш Тусгаар тогтнолын тунхаглалаа баталсан. Энэ тунхаглалыг баталсан 56 хүний гурваас бусад нь масончууд байсан гэлцдэг. Жорж Вашингтон, Бенжамин Франклин, Томас Жефферсон гээд үе үеийн ерөнхийлөгчид масончид байсан, Франклин болохоор пенсильванийн масончуудын салбарын их мастер зэрэгтэн, Жорж Вашингтон ч ялгаагүй дээгүүр зиндаатай гэх. Линдон Жонсон ердөө доод буюу сурагчийн, харин Эндрю Жексон, Харри Трумэн нар агуу мастерууд зэрэглэлийнх байжээ.АНУ-ын 15 ерөнхийлөгч масонч байсан нь одоогоор тодорхой болоод байна.
Бас Английн ханхүү нар ихэнхдээ масонч байдаг, тэднээс л хаан тодордог уламжлал нэгэнт тогтсон гэдэг.
Ямартай ч АНУ-ын төрийн хоёр талт тамганы ар тал нь масончуудын тамгатай адилхан, нүүрэн тал нь болохоор мөн л масоны бэлгэ тэмдэг гарьд шувуу. Төрийн тамганы төсөл боловсруулсан Франклин, Адамс, Жефферсон нар гурвуулаа масоны нийгэмлэгийн гишүүд байсан, тэгээд ч шинэ тивд шинэ улс байгуулах үйл хэргийг зохион байгуулж "Тусгаар тогтнолын тунхаг”-ийг баталсан хүмүүс бараг бүгдээрээ тус нийгэмлэгийнх гэхээрүүнд нэг их гайхах зүйлгүй мэт.
Дэлхийн засгийн газар хэмээх нууц байгууллага байдаг, аливаа том шийдвэр болгоны ард тэд зогсдог, энд тэндхийн дайн байлдаан, улс орон бий болох устах зэрэг нь цөм түүний ажил, тэр бүү хэл 1917 оны Октябрийн хувьсгал ч, хоёр мянганы зааг дээрх даяарчлалын үйл явц ч тэдний бодлогын хэрэгжилт гэж ил тод өгүүлсэн ном хэвлэл гарч, олны гайхшийг төрүүлж байгаатай масончуудын тухай домгийг давхцуулан тавиад XVIII зуунаас хойшхи дэлхийн гол гол түүхийг тайлбарлах гэж үзвэл сонин дүр зураг гарна. АНУ-ын ерөнхийлөгч Рузвельтийн "Бүх цаг үед, ялангуяа өнөө цагт хэзээ нэгэн цагаас илүүтэйгээр нууц нийгэмлэгүүд л дэлхийг удирдаж байна”, "Улстөрд санамсаргүй зүйл хэзээ ч болдоггүй. Ямар нэг юм боллоо гэхэд тэгүүлэхээр бодсон л гэсэн үг” хэмээн тухайн үедээ хэлж байсныг үүн дээр нэмээд үзэхээр хардах эрх улам ч илүү болно.
Тэгээд Америк соёлын түрэмгийлэл, христийн шашны нөлөөгөө тэлж буй арга замууд, газарзүйн зураглал, дэлхийн улс түмнүүд өөрийн гэсэн онцлог шинжээ ямар хурдан алдан ижилсэж буйг харах юм бол үнэхээр нууц номлол байдаг, түүнийг хэрэгжүүлэхээр үл үзэгдэгч гар дэлхий ертөнц, хүн төрөлхтнийг чадварлаг удирдаач мэт дохин өөрийн хүссэнээр хөдөлгөж байна гэмээр сэжиг төрнө. Гэхдээ энэ бол сэжиг таамаг, энд тэндхийн хэсэг бусаг баримт, тэнд энд бичигдсэн зүйлсийг нэгтгэн базаж үзэхээр тодрон гарч байгаа дүр зураг болохоос барим тавим нотолгоотой зүйл биш л дээ.
Уг нь би одон тэмдгийн тухай, тод-руулбал бидний сайн мэдэх "Алтан гадас” одонгийн талаар бичих гэсэн юм. Энэ тухай бодол маань тэнүүчилсээр масончуудын тухай болчихож. Одоо тэгэхээр үндсэн сэдэвтээ оръё.
Монголчууд одон тэмдэг гэдэг юмтай танил болоод ганц л зууныг элээж байгаа юмсанж. Энэ нь монголчууд ерөөсөө хүний гавьяаг үнэлдэггүй байсан гэсэн үг бас биш юм шүү. Төрд гавьяа байгуулсан хүнийг төдөн малаар, төчнөөн албатаар, ийм газар нутгаар, эсвэл төдөн удаагийн ялаас хэлтрүүлэх зэргээр урамшуулдаг л байж. Харин одон гэдэг юм бий болгосон түүх нь л саяхных гэж хэлэх гээд байна.
1911 онд Монгол Улс тусгаар тогтнолоо сэргээснээ дэлхий нийтэд зарлалаа. Энэхүү тусгаар тогтнолоо бататгах, ялангуяа умард хөрш Оросоор хүлээн зөвшөөрүүлэх нь туйлын чухал байлаа. 1912 оны өвөл Хаант Орос улсад тухайн үеийн Гадаад яамны сайд Чин ван Ханддорж тэргүүтэй төлөөлөгчдийг Богд хаан илгээв. Оросын II Николай хаан тусгаар Монголын төлөөлөгчдийг хоёр төрлийн одонгоор шагнажээ.
Үүнээс санаа авсан монголчууд хэргэм зэрэг, отго жинсээр шагнадаг манж ёсноос татгалзаж, өрнийн жишгийг дагахаар шийдэж 1913 онд Санкт-Петербургийн нэгэн пүүснээ "Эрдэнийн очир” одонг захиалан хийлгэжээ.
1921 онд ялсан ардын хувьсгалын удирдагчид хуучин хаант засгийн одон шагналыг хэсэгтээ хэвээр ашигласан бололтой. Ямартай ч 1922 онд Зөвлөлт Орос улсаас Монгол улсад суух элчин төлөөлөгчийн үүрэг гүйцэтгэгч Андрей Яковлевич Охтин, цэргийн штабын дарга Владимир Антснович Хува нарыг "Эрдэнийн очир" одонгоор анх шагнаж байжээ.
1925 оноос ЗХУ-ын одон медалийн системийг дуурайлган гавьяа шагналын систем бий болгосон учраас"Эрдэнийн Очир" одонг дахин хэрэглэхээ болиод бүр хожим 1991 оны аравдугаар сараас л сэргээн хэрэглэх болжээ. Тэр үед Улсын бага хуралаас тогтоол гарган "Эрдэнийн очир" одонг "Сувдан шигтгээт", "Шүрэн шигтгээт", "Оюун шиптээт" гэсэн гурван зэрэг дэвтэйгээр хэрэглэхээр тогтсон байдаг. Энэ одонгоор олон улсын харилцааны шударга ардчилсан зарчмыг бататгаж, Монгол Улстай найрамдал хамтын ажиллагааг бэхжүүлэхэд онцгой хувь нэмэр оруулж гавьяа байгуулсан гадаад улсын төр, засгийн газрын тэргүүн, төр, олон нийтийн бусад зүтгэлтнийг шагнадаг.
1925 онд Цэргийн гавьяаны, Бичгийн гавьяаны гэсэн хоёр одон гаргасан нь өнөөдөр Байлдааны гавьяаны улаан тугийн одон, Хөдөлмөрийн гавьяаны улаан тугийн одон гэгдэж байна. Сонирхолтой нь эдгээр одон тэмдгийн эх загварыг Дотоод яам, Цэргийн яамныхан боловсруулж байжээ.Тэгээд Д.Сүхбаатар, Х.Чойбалсан, Хатанбаатар Магсаржав нарыг Цэргийн гавьяаны, Д.Лосол, Б.Цэрэндорж нарыг "Бичгийн гавьяа"-ны одонгоор анх шагнасан байна.
1913 онд "Эрдэнийн очир” одон бий болгохдоо "Одон” хэмээх үгийг "орден” гэдэг үгээс монголшуулсан бололтой байдаг. Тайлбар толь сэлтэд "одон” гэдгийг "Эх орон, ард түмнийхээ төлөө онцгой гавьяа байгуулж алдаршсан хүмүүсийг шагнадаг тусгай ялгах тэмдэг” гэж тодорхойлсон байна. Тусгхй ялгах тэмдэг гэхээр зэрэг дэв гэсэн үг санаад бууна.
Тэгвэл"orden” гэдэг герман үг нь латины "ordo” буюу зэрэг дэв гэсэн үгнээс үүдэлтэй юмсанж. Orden, ordo, order гэхчлэн янз бүрээр бичигдэнэ. Бас олон утгатай. Нэгдүгээрт ямар нэгэн гавьяа байгуулсны төлөө олгодог одон тэмдгийг хэлнэ. Хоёрдугаарт, дундад зууны үеийн католик шашны тодорхой дүрэм журам бүхий тусгай нийгэмлэгүүдийг бас ингэж нэрлэдэгбайж. Доминиканы, иезуитүүдийн гэхчлэн нийгэмлэгүүд бий.Зарим нууц нийгэмлэгийг мөн орден гэдэг. Жишээ нь дээр дурдсан масоны нийгэмлэгийг мөн орден гэнэ. Ер нь бол өөрсдийн итгэл зорилгоо биелүүлэхийн төлөө нууцаар нэгдэж оюун санааны ахан дүүс болохыг хэлнэ гэчихэд нэг их буруудахгүй болов уу. Ихэнх нь далд ухаан, нууц мэдлэг, ид шидийг судлан эрхэмлэгч бүлэглэлүүд байдаг.
Гишүүдийнхээ сүсэг бишрэлийн асуудлыг хөндөхгүй гэдэг ч Христ, Ислам, Жүүдизмыг л эрхэмлэж, Библи, Коран, Тоорагийн судрууд дээр гар тавьж тангараг өргүүлдэг гэхээр бас эргэлзээтэй. Масоны байгууллагууд хоорондоо зөрчилдөх нь бас бий. Бүх шашныг устгаад нэг л шашинтай болно гэж тэмүүлдэг бүлэг ч бий.
Ер нь бол монголчууд дээр үед аравтын системээр хүн амаа бүлэглэн зохион байгуулснаар амжилтад хүрсэн шиг тэд мөн өөрийн гэсэн тодорхой системийг бий болгосон байдаг. Орон нутгийн хэмжээнд40-50 хүнтэй бүлгүүд байна. Нэг улсад ийм бүлгүүд хэд ч байж болно. Хамгийн гол ньулс орон болгонд ганц л байх ёстой Дээд зөвлөлдөө тэд захирагдана. Нийгэмлэгийнхээ гишүүнийг насан туршид нь хараандаа байлгаж, шагнаж урамшуулж, эсвэл шийтгэл хүлээлгэнэ. Масоны гишүүд нэрээ нууцлах эсэх нь тухайн нийгэмлэгийн дүрэм журмаас хамаарна. Зарим нь гишүүдээ нээлттэй нэрлээд үйл ажиллагаагаа ил тод мэдээлдэггүй. Англид гэхэд л Хааны гэр бүл нь Английн их лоож-United Grand Loge of England-ын удирдагчид байх жишээтэй.
Масончууд өөрсдийгөө хүн төрөлхтний сайн сайхны төлөө үйл ажиллагаа явуулдаг гэж зарладаг. Буяны ажлууд ч их хийдэг. Гэхдээ тэдний зорилго нь нийгмийн дээд давхаргыг хянаж, тэдэн дундаас эгнээгээ тэлснээр улс орныг, бүс нутгийг, цаашилбал дэлхий ертөнцийг хяналтдаа байлгах явдал гэж масоныг шүүмжлэгчид үздэг. Үнэхээр ч тийм гэхээр байдал ажиглагддаг. Масоны нийгэмлэгт боловсролгүй, хөрөнгө бэлгүй, нийгэмд нөлөөгүй хүнийг хэзээ ч элсүүлдэггүй нь энэхүү сэжиг таамгийг улам ч баталгаажуулдаг. Масончууд ихэнх билэгдэл, сүлдээ Христийн шашин, Жүүдизмаас хуулбарласан байна. Жишээ нь, ерөнхий билэгдэл болох дундаа нүдтэй гурвалжин нь христийн шашны бүхнийг харагч мэлмий–Eye of Providence байх жишээтэй. Бүр эртдээ, христээс өмнө болохоор Египетүүд ийм нүдийг дээдэлдэг байж. Тэд үүнийгээ Хор бурхны нүд гэдэг, түүнийг шүтээн болгож зүүвэл муу бүхнээс хамгаална гэж үздэг байлаа. Тэд хор бурханы зүүн нүд нь сар, баруун нүд нь нар юм, Хор бурхан өөрөө тэнгэрийн эзэн, төрийн эзэн, улс орныг захирч суугаа хаан бол Хор бурханы амилсан дүр юм хэмээн итгэдэг байжээ. Хор бурханы нүд, толгойг тэд шонхор шувууныхаар дүрсэлдэг байв.
Масончууд мөн өөрийн гэсэн одонтой, шагнал урамшууллын системтэй. Энд би масоны ид шидийн "Тримверум” нийгэмлэгийн Сарнай, Загалмайн одонгийн талаар онцлохыг хүслээ. Сарнайн одонг анх 1815 ондбаталжээ. Энэ одон зэс, мөнгө, алт, цагаан алтан гэсэндөрвөн зэрэгтэй. Энэ одонгуудаар нийгэмлэгийн төлөө ямар гавьяа байгуулснаас хамааран хүмүүсийг шагнадаг бөгөөд зарим тохиолдолд зөвхөн дотооддоо шагнадаг нууц шагналууд ч бий гэлцдэг. Энэ нь гавьяагаа гадагш зарлах биш, зөвхөн гишүүдийнхээ хүрээнд мэдэж хүндлэх, онцлох, гавьяаг нь үнэлэх тогтолцоо гэсэн үг. Зарим нь энэ бол гавьяа зүтгэлийг үнэлсэн хэрэг биш, ердөө л тухайн нууц бүлгэм, сектийн гишүүн боллоо гэдгийг батламжилж буй хэлбэр нь одон юм гэж үздэг. Одон тэмдгийн загварыг зохиохдоо түүний утга агуулга, билэгдлийг эн тэргүүнээ эрхэмлэдэг.
Тэгвэл манайд одон тэмдгийн систем хэрхэн бий болов? Ямар утга агуулга бүхий билэгдлийг тэдгээртээ шингээж өгөв гэдэг асуудал сонирхол татна. Юуны өмнө голлох одонгуудын ерөнхий хэлбэр дүрсийг харвал таван хошуу буюу пентаграмм, зургаан хошуу буюу гексаграмм суурьтай байна.
Билэгдэл зүйн үүднээс авч үзвэл аль аль нь эртний ард түмнүүдийн түгээмэл хэрэглэдэг, гэхдээ хээ чимэг хэлбэрээр гэхээсээ дом шидийн агуулгаар түлхүү хэрэглэдэг байсан тэмдгүүд. Таван хошууг гэхэд л шашин, үзэл суртлын билэгдлээр ашигласан түүх нь хэдэн мянганаар яригдана. Гэхдээ ихэвчлэн өнөөгийн Грек, Иран, Ирак, Туркийн нутгаас тотем хэлбэрээр зурсан зураг дүрснүүд олддог. Жүүдүүд таван хошуу тэмдгийг Бурханаас тусгайлан Моисейд бэлэглэсэн гэж зүтгэнэ. Христүүд болохоор энэ бол Ийсүс Христийн таван удаа шархад-саныг билэгдэн өгүүлж байгаа дүрс гэнэ. Уруугаа харсныг нь болохоор сатан, муу хүчний сүлд тэмдэг гэдэг. Үүнийг 1966 онд байгуулагдсан сатаны нэгэн сүмийн зургаас тодорхой харж болно.
Гексаграмм буюу зургаан үзүүрт тэмдгийг болохоор Соломон хааны тамга ч гэдэг, Давидын од ч гэдэг. Энэ нь адил тэнцүү хоёр гурвалжныг дээш доош зөрүүлэн үүсгэсэн зургаан үзүүрт юм. Давид болохоор христийн тоолол эхлэх зааг үе хүртэл 40 жил хаан суусан жүүдийн хоёрдахь хаан юм. Түүний цэргүүд нь олон дайн байлдаанд ялж алдраа дуурсгасан бөгөөд гексаграмм хэлбэр бүхий бамбайтай байснаас Давидын од гэдэг нэр гарсан гэх.Гэхдээ жүүдүүд энэ тэмдгийг өөрийн билэгдэл болгосон нь 14 дүгээр зууны түүх. Ромын эзэнт гүрний хаан IV Карл 1354 онд одоогийн Чехийн нийслэл Прагад байсан жүүдүүдэд өөрийн гэсэн туг далбаатай болохыг зөвшөөрснөөр зургаан үзүүрт од бүхий улаан өнгийн далбаатай болж, тэр нь Давидын туг гэгджээ. Энэ нь хожмоо, хорьдугаар зууны дундуур газар газрын жүүдүүдийн агуу их хичээл зүтгэлээр Израйль хэмээх улс бий болж, өөрийн гэсэн газар нутагтай болохын цагт нийт жүүдийн билэгдэл болон баталгаажвай.
Тэр үед ч, тэрнээс өмнө ч жүүдүүдийн дэлхийд ноёрхох холч бодлого тов то-дорхой байсан бөгөөд энэ үзэл санааны мистик дүрслэл нь гексаграмм гэж хэлж болно. Жүүдүүд болохоор масоны янз бүрийн нийгэмлэгт идэвхтэй хамрагддаг, дэлхийн бодлогыг ил, далдаас удирддаг гол хүмүүс гэдгийг бодохоор энэхүү зургаан үзүүрт дүрс бүхий аливаа билэгдэлд ихээхэн учиртай хандахаас аргагүй болно.
Гэтэл манай ихэнх одон тэмдгийн суурь дүрс нь үндсэндээ масончуудын, цаашилбал тодорхой шашны билэгдлийг агуулж байгаа нь анхаарал татна.
Дээр дурдсан Сарнай, Загалмайн одонгийн загварыг манай"Алтан гадас” одонтой харьцуулаад үзэхээр голын сарнай, сүлд хоёроос бусад нь усны дусал мэт адилхан байгаа нь гайхаш төрүүлнэ. Тохиолдол уу? Тохиолдол гэхэд итгэмээргүй адилхан юм. Бүр үзүүр хоорондын сэртэнгийн тоо хүртэл адилхан юм гээч. Тэгэхээр одонгийн загвар бүтээхдээ зүгээр л хуулчихсан байж болно. Гэтэл энэ мэт ажлыг Зөвлөлтийн зөвлөхгүйгээр огт хийдэггүй байсан тэр үед зүгээр л хуулаад зурчихна гэж байх уу? Хууллаа гэхэд мэдээлэл хомс тэр цагт харь тивийн шашин-улстөрийн нууц нийгэмлэгийн одонг хаанаас олж үзсэн байх вэ? Тэгээд ч үзэл суртлын үүднээс асуудалд тун анхааралтай ханддаг байсан үе шүү дээ.
Бодлого уу? Бодлого гэхээр хэний бодлого, ямар учиртай бодлого вэ? Энэ тухайд таамаг хийх гэж оролдъё.
1917 оны Октябрийн хувьсгал мөнөөх үл үзэгдэгч хүчний захиалгаар хийгдсэн гэдэг хувилбарыг үнэн гэж үзвэл энэ нь бодлого байх бүрэн боломжтой. Яагаад гэвэл дэлхий ертөнцийг үзэл санааны хувьд хоёр фронтод хуваагаад хоорондын зөрчлийг нь мөнхөд өдөөж, аль аль талд нь санхүүгийн дэмжлэг үзүүлэх замаар ирээдүйн их орлогынхоо эх булгийг бий болгох сонирхол тэр үеэс л биеллээ олж эхэлсэн учраас масоны үзэл санааг Ази хэмээх бие даасан нууцлаг, аминчхан, бас адармаатай ертөнц рүү нэвтрүүлэх олон гарцын нэг нь Монгол байсан байж болно. Москвагийн зулайд улаан таван хошуу хэлбэрээр залагдсан энэ үзэл санаа Төв Азийн мартагдмал буурай улс орноор дамжин ертөнцийн зүүн хагас руу өнгийхдөөбалар эртнээс зөрчилдсөөр ирсэн тэнгэр үзэл, мөн сургаал номлолын хувьд хол зөрөөтэй Буддизмыг ч бас давхар дарж авах, өөрсдийн үзэл билэгдлээ ил эс гэхэд далдуур тулгах, өөрөөр хэлбэл оюун санааны хувьд ялах гарц нь болсон учраас ийнхүү одон тэмдэг зэрэг төрийн билэгдэлт зүйлсэд нь шингээгээд өгчихсөн юм биш биз?
Шинэ Монголын төрийн сүлдний оройд, мөн төрийн далбаан дахь соёмбо тэмдгийн галны дээр таван хошуу байрлуулсан нь ийнхүү билэгдлийн үүднээс харвал ихээхэн утга учиртай зүйл болж хувирна. Энэ нь баатарлаг дайчин түүхээрээ дэлхийг гайхуулдаг монгол цэргийн мөрдэст ч тусгалаа олов. Харин 1990-ээд оны ардчилсан хувьсгалын дараа үндэсний уламжлалаа эргэн санагалзаж урт удаан хугацаанд оршихын бэлэгдэл өлзий хээгээр цэргийнхний мөрдэсийг сольсон нь мэдэж хийсэн ажил гэхээсээ сэтгэлийн хөөрөл, үндэсний гэх бүхнээ сэргээх гэсэн оролдлогын илрэл байсан бололтой. Гэвч масончууд нэг барьж авсан олзоо зүгээр тавиад явуулчихдаггүй. Тэд санасандаа ил аргаар хүрэх нь ховор. Харин урт удаан хугацааны тархи угаалт, дам нөлөөллийн явцад өөрийн санааг өрөөлөөр гүйцэлдүүлж чаддаг. Түүнийг нь хийсэн хүн, эсвэл хэсэг бүлэг энэ бүхнийг өөрөө бодож олсон, дэвшилтэт сайн юм хийсэн гэдэгтээ итгэл төгс, санаа амар, сэтгэл өөдрөг байдаг нь инээдтэй. ӨчигдөрМонголын армийн дээд тушаалын дарга нарын мөрдэсийн ялгах тэмдгийг дахиад таван хошуу болгон солих үеэр энэ салбарынхан таван хошууг ихэд сайшааж, хэрхэн санагалзсанаа өгүүлж буйг хараад ийм бодол төрсөн билээ.
Түүнээс гадна Монголын улстөрийн амьдралын сайн муу бүхний хариуцлагыг хамгийн ихээр хүлээх ёстой, Монголын улстөрийн бодлогыг хамгийн урт хугацаанд тодорхойлсонхуучнаар МАХН, одоогийн МАН-ын билэгдэл хэрхэн өөрчлөгдөж байсныг харахаар мөн л тодорхой гаргалгаа хийх боломж харагддаг. Энэ нам 1990 оны нийгмийн өөрчлөлтийн дараа өөрийн үзэл баримтлалаа хэдэнтээ өөрчлөн тунхагласан. Тэр бүрт дүрэмд нь өөрчлөлт орж, билэгдэл нь ч өөрчлөгдөж байв. МАХН Социнтернд элссэний дараа билэг тэмдэг нь Улаан сарнай боллоо. Үндэсний гэдэг өнцгөөс харвал улаан сарнайнд монгол гэх үнэр огтхон ч байхгүй. Эртний Грек, Ромд ихэд онцолж үздэг байсан энэ цэцэг Монголд огт ургадаггүй байсан учраас ямар нэг зан үйлд хэрэглэх, утга агуулга шингээх шаардлага байсангүй. Харин эртний ромчуудад сарнай нь нууцын билэгдэл болдог байжээ. Заавал нуух нууцын тухайд "Sub rosa distum” буюу "Сарнайн дор хэлсэн” гэдэг хэлц үг хүртэл байдаг байж. Тэгэхээр нам нийлж, сэм хуйвалдах гэдэг утганаа сайн нийцэх билэгдэл мөн нь мөн. Мөнөөх л нууц нийгэмлэгийнхний нэг rosenkreuzer-үүд голдоо загалмай бүхий сарнайг билэгдлээ болгосоннь үүний илэрхийлэл. Харин МАХН үүнийг гол билэгдлээ болгож, дороо "Улаан сарнай” нэртэй улстөрийн байгууллага хүртэл бий болгож байсны чухам учрыг энэ бүхэнтэй хэрхэн холбогдох, эс холбогдохыг хэлж мэдэхгүй юм. Юутай ч өөрсдөө болохоор сарнай бол эрч хүч, эр зоригийн билэгдэл гэх юм билээ. Хаана хэн тэгээд хэлчихсэн, ямар ард түмэнд тийм заншил байдгийг мэдэхгүй юм. Яахаараа сарнай цэцэг эр зоригийг төлөөлөх болчихсон нь ч сонин.
Ямартай ч намаа уугуул байдлаар нь сэргээлээ хэмээн МАН нэртэй болохдоо баталсан бэлгэдэлд нь уугуул байдал биш, харин масончуудын нөлөө хавьгүй ихээр туссан талаар одоо өгүүлэх гэж байна. Гэхдээ энэ нь санаатай үйлдэл гэхээсээ илүүтэйгээр масончууд дэлхий нийтийн тархийг юутай хүчтэй угааж, өөрсдийн бэлгэдэл сэлтээ хахь хамаагүй, огт өөр зан заншилтай, тэс өөр соёлтойулс үндэстний толгойд хүртэл өөриймшүүлэн суулгаж чадсаны гавьяа ч байж мэдэхийг урьдчилаад хэлчихье.
МАН-ын шинэ билэгдэл нь таван дэлбээт улаан сарнай дэвсгэртэй аж. Ингэхдээ таван хошуу хэлбэрийн улаан сарнайн дээр уруугаа харсан таван дэлбээт сарнайг арай жижгээр давхар байрлуулснаар гексаграммын хоёр чанар буюу христийн таван шарх, бурханаас Моисейн авсан бэлэг хэмээх шашинлаг утга хийгээд муу хүч болох сатаны билгэдэл дүрсийн аль алийг нь өөрийнхөө үйл ажиллагааны үндэс суурь болгохоо тунхаглав бололтой.Үүн дээрээ соёмбо тэмдгийг хөх суурьтайгаар байрлуулжээ. Хачирхалтай нь энэ тэмдэг маань мөнөөх дээр дурьдсан розенкрейзерүүд буюу сарнай-загалмайтны билэгдлийн гол дахь загалмайг соёмбоор сольсон төдий байгааг тохиолдол гэх үү, санаатай гэж үзэх үү? Санаатай гэвэл өнөө цагийн Монголын улс төрийн олон үйл явдлыг өөр өнцгөөс харах хэрэг гарна.
Соёмбо нь 1911 оноос Богд хаант Монгол улсын сүлд тэмдэг болсон, уг гарвал нь Өндөр гэгээний гарын тамга буюу бирга тэмдэг. Богд хаан Монголын шашин төрийг хосолсон тэргүүн нь байсан учраас ийнхүү түүний анхдугаар дүрийн гарын тэмдгийг төрийн бэлгэдэл бол-госныгэргэн харах цаг болоод байгааг са-нуулахгүй байх сонирхол Монголын төрд буй нь анзаарагддаг. Энэ нь улстөрийн гол намын бэлгэдлээс ч тов тодорхой байна. Тэгэхээр МАН-ын шинэ бэлгэдэл нь масончуудын дэлхийг захирах, Манжийн төрийн монголчуудыг шашнаар номхотгох, Түвдийн ламаистуудын өөрийн шашнаа түгээх бодлого зэрэг өнгөрсөн, одоо цагийн асар олон харь бодлогын илэрхийллийг өөртөө цуглуулсан өөх ч биш, булчирхай ч биш зүйл болж хувирчээ.
Уг нь намаа анхдагч утгаар нь сэргээнэ гэвэл хас тэмдгэн бэлгэдлээ санах учиртай байв. МАН-ын анхны тамганаа хас бэлгэдэл тодорхой байдаг сан. Бодоо, Данзан тэргүүтний тэр үеийн бодлого тэнгэр үзлээс үүдэлтэй, хас сүлдэн бэлгэдэлтэй байж. МАН-ын гишүүний бат илэрхийлэх нь ч гэсэн хас тэмдгэн дардастай байв. Бүр 1930-аад оны үед ч монголчууд хас тэмдгийг төрийн бэлгэдэл утгаар хэрэглэсээр байсан нь Бошгыг халах залуучуудын эвлэлээс Коминтернд бэлэглэсэн тугнаас харагддаг. Тэд тодоос тод хас тэмдэгтэй тугаа дэлгэж байгаад "патиардуулсан" нь мөн ч олон ном сударт хэвлэгдсэн байдаг даа. Хэрвээ дорнын гүн ухааныг талархагч, далд хүчинд итгэгч Хитлер хасыг 1933 онд Германы үндэсний социалист намын бэлгэдэл болгож, энэхүү хас тэмдгийн дор цуст дайн дэгдээгээгүй болхасыг бид өнөө ч нүүр бардам хэрэглэсээр л байх байсан биз.
Тэгэхээр одоо улстөрийн гол намын тухай яриагаа Монгол төрийн бэлгэдэл рүү шилжүүлье.
1924 онд баталсан БНМАУ-ын сүлд тэмдэг нь бадамлянхуа суурин дээрх соёмбо байв. Өөрөөр хэлбэл Богд хаант Монгол улсын шашин төрийг хослон илэрхийлэгч билэгдэл хэвээр хадгалагджээ. Тэгэхдээ соёмбоны оройд таван хошуу тавиагүй байсныг ан-хааралдаа аваарай. Харин 1940 онд баталсан төрийн сүлдний оройд таван хошуу аль хэдий заларчээ.
Ийнхүү монголчуудын хас шүтээн шахагдан орхиг-дож, масончуудын билгэдэл монголчуудын магнай дээр залрах болов. Уг нь Богд хаант Монгол улсын "Эрдэнийн очир" одонгийн загварыг харахад дөрвөн зүг, найман зовхисыг билгэдсэн суурь бүхий, нөгөө талаар хас суурьтай ч гэж болохоор байгаа нь Монгол төрийн билгэдэлтэй яв цав нийцэж байгаа юм. Харамсалтай нь энэхүү билгэдлийн язгуур утга, мөн чанарыг ойлгож, сэтгэл зүрхэндээ ойр хүлээж авах төрийн зүтгэлтэн, бодлого тодорхойлогчид өнөөдөр даанч алга бололтой.
Ид шидийг агуулагч сүлд шүтээн, тэмдэг тэмдэглэгээг аль ч улс орон чухалд үздэг. Тийм ч учраас тусгаар улс болгон өөрийн гэсэн шүтэх сүлд, дээдлэх билэгдэлтэй байдаг. Тэр билэгдлээ өрөөлийнхөөр солих нь үзэл бодол, оюун санааны хувьд дагаар орохын илэрхийлэл буюу. Масончуудын нөлөөгөө тэлэх далд дайнд монголчууд өртөн ийнхүү ялагдав. Ялагдлаа ухаарч, үүнийгээ ялалт болгон хувиргах цаг хэзээг үл мэднэ. Хол битгий байгаасай гэх итгэл тээнэм.
Эх сурвалж: Bataar.mn, Цалиг сэтгүүл